Η κινηματογραφική Τυνησία
…εσείς το ξέρατε;
Μια χώρα με χίλια πρόσωπα, η εξωτική για πολλούς Τυνησία είναι γεμάτη αντιθέσεις, ενώ κουβαλά στις πλάτες της μια μακραίωνη ιστορία και έναν εντυπωσιακό αρχαιολογικό πλούτο που αντικατοπτρίζει με τον πιο δυναμικό τρόπο την ιδιότητα της ως ένα σταυροδρόμι πολιτισμών.
Με τη μια της άκρη να βρέχεται από τα γαλαζοπράσινα νερά της Μεσογείου και την άλλη να βυθίζεται στην έρημο Σαχάρα, οι εναλλαγές στο τοπίο της μαγεύουν και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη. Απέραντες εκτάσεις με ελαιόδεντρα στα βορειοανατολικά της, δίνουν τη θέση τους σε αμμώδη τοπία, διάσπαρτα από οάσεις αγκαλιασμένες από φοίνικες. Μνημεία σύμβολα των πολιτισμών και των λαών που κατοίκησαν στην Τυνησία, ανά τους αιώνες, στολίζουν το τοπίο της, σε κάθε πιθανό και απίθανο μέρος. Τα φρούρια που δεσπόζουν σε στρατηγικά σημεία, προστατεύοντας τη χώρα από τις θαλάσσιες επιδρομές, τα καλά διατηρημένα ρωμαϊκά, φοινικικά και αραβομουσουλμανικά μνημεία, αλλά και οι απέραντες εκτάσεις της Σαχάρας έχουν δημιουργήσει ένα μοναδικής ομορφιάς φυσικό σκηνικό. Όλη αυτή η ποικιλομορφία ενέπνευσε και εξακολουθεί να εμπνέει σκηνοθέτες, που εκμεταλλεύονται το ατμοσφαιρικό τοπίο της αραβικής χώρας για να μεταφέρουν τους θεατές των ταινιών τους σε εποχές του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος.
Η δημοφιλής και πλέον κλασσική ταινία «Ο Ιησού από τη Ναζαρέτ» θεωρείται ως η μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή στην ιστορία της μικρής και της μεγάλης οθόνης, που αναφέρεται στη Γέννηση, τη Ζωή, τα Πάθη και την Ανάσταση του Ιησού Χριστού.
Ο Ιταλός σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι, εξασφαλίζοντας ένα επιτελείο διάσημων ηθοποιών και χιλιάδων κομπάρσων, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Πάουελ, επέλεξε και την Τυνησία και συγκεκριμένα το Μοναστίρ, ως φυσικό σκηνικό για τα γυρίσματα της μίνι τηλεοπτικής του σειράς, τα οποία κράτησαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Το όνομα της ιστορικής πόλης Μοναστίρ, προέρχεται από ένα γυναικείο μοναστήρι, που ήταν χτισμένο σε στρατηγικό σημείο της περιοχής, λειτουργώντας ως προστασία από τις θαλάσσιες επιδρομές. Το εντυπωσιακό αραβικό φρούριο (Ριμπάτ) που χτίστηκε στη θέση του μοναστηριού δεσπόζει κοντά στην ακτή της πόλης από τον 10 ο αιώνα μ.Χ. και ο Τζεφιρέλι μετατρέπει το επιβλητικό του τείχος σε τείχος της Ιερουσαλήμ. Η μοναδική του αρχιτεκτονική, με τα διαδοχικά τείχη και τους πυργίσκους ενέπνευσε τον Τζεφιρέλι ο οποίος «έστησε» στο εσωτερικό του το δικαστήριο, στο οποίο ο Πόντιος Πιλάτος αποφάσισε την σταύρωση του Ιησού. Μερικές σκηνές αργότερα, ο κεκλιμένος διάδρομος, που οδηγεί στα υψηλότερα σημεία του φρουρίου μετατράπηκε σε είσοδο της Ιερουσαλήμ, και κινηματογραφικό Γολγοθά για τον Ιησού – Ρόμπερτ Πάουελ.